De senaste dagarna har jag ägnat åt att spela WoW och en hel del funderande över datorspel i och utanför undervisningen.
Jag börjar med att kort reflektera över de timmar jag ägnade mig åt att själv spela WoW. Jag hade behövt betydligt mer tid för att riktigt förstå vad jag skulle göra, hur jag skulle göra det och varför. Helst hade jag velat haft någon med erfarenhetvid min sida som snabbt kunnat förklara vad som hände framför mig på skärmen. Spelet var snyggt och jag kan förstå att man vill "mer" när man völ börjat. Personligen har jag inte den tiden. Inte nu, i alla fall. Kanske gör jag ett studiebesök hos någon av mina spelande elever.
Under mina år som gymnasielärare har jag kommit i kontakt med många WoW-spelande elever. Jag upplever inte att de elever som spelar mycket dataspel (WoW) är bättre på exempelvis engelska eller har bättre strategiska förmågor än andra elever, eller att de är bättre på att samarbeta. Tyvärr är dessa elever tröttare än andra icke-spelande elever och har därför svårigheter att hänga med i skolan. De presterar alltså sämre. I ett fall hade jag en elev där skolan misstänkte läs- och skrivsvårigheter samt koncentrationssvårigheter. Efter utredning visade det sig att eleven led av långvarig sömnbrist med följden att eleven hade svårt att koncentrera sig i skolan. Man kan ju själv testa att sova tre timmar/natt under ett par veckor och se hur detta påverkar koncentration och inlärning...
Jag har även haft ett par fall där spelandet utvecklats till missbruk och där elever fått behandling för detta. Ingen lätt situation för någon av de inblandade.
För att förstå tjusningen många ungdomar ser i WoW kam man titta på följande dokumentär där Sebastian Pesic, som har varit proffs i just WoW, berättar om sina erfarenheter av WoW.
Dokumentärfilm om Warcraftspelaren 4K FuRy from Margareta Hellstrom on Vimeo.
Ett exempel på hur man kan använda spel och virtuella världar i undervisningen ser man i följande film, där mellanstadieläraren Tim Rylands använder "Myst" för att utveckla sina elevers skrivande. Fantastiska formuleringar och beskrivningar barnen gör!
Jag tror att det krävs ett personligt intresse av datorspel om man ska använda det i undervisningen. Jag är inte ointresserad men har för lite kunskap och erfarenhet, och kan dessutom inte riktigt se hur jag skulle kunna använda det i mina ämnen engelska och svenska. Däremot om man integrerar mina ämnen med något annat, tex samhällsvetenskap eller geografi, så kan jag tänka mig att det skulle kunna afungera väl. Vore mycket intressant om någon har erfarenheter att dela med sig av!?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar