torsdag 30 december 2010

Kursreflektion: Fusk och plagiat

Som lärare är det aldrig roligt att misstänka att en elevs arbete är ett plagiat. Idag går alla skriftliga inlämningar via Urkund och med detta verktyg är det lättare att upptäcka fusk. Men lika sorgligt som tidigare. Jag har ingen personlig erfarenhet av elevarbete som "larmat" i Urkund. Om detta skulle hända skulla jag självklart prata med eleven och troligtvis ge henne/honom en andra chans. Jag skulle definitivt ta upp fusk och plagiering i samtliga grupper vid lämpligt tillfälle.

Jag tror att jag skulle behöva diskutera fusk och plagiat mer med mina elever. Vad det är och vad det innebär. Jag tror också att jag oftare borde visa och låta mina elever öva sig i att referera och källhänvisa. Dessutom behöver jag bli bättre på att utforma uppgifter som omöjliggör fusk och som uppmuntrar elever att producera eget material.  Om detta talar Jude Carrol, internationell expert i ämnet, i följande korta film:





Tidningen i skolan ger goda råd i artikeln Fusk, kopiering och plagiat där frågan om det går att presentera uppgifter på ett sådant sätt att eleverna känner sig inspirerade att lära mer om ämnet.

Jag tror det är bra och viktigt att inte lämna eleverna alltför mycket på egen hand då de arbetar med individuella uppgifter av olika slag. Att låta elever lämna in frågeställning (om denna inte är given), disposition, källor som eleven planerar att använda, samtala med läraren under hela processen, lämna in första utkast, andra utkaste etc., är en arbetsgång där läraren får inblick i elevens arbete under hela processen och som därmed förhindrar fusk.

Hur gör ni?

1 kommentar:

  1. Du vet väl att du kan ladda hem Jude Carrols bok (som PDF både på svenska och engelska). Där hittar du massor av praktiska tips och råd, som säkert går att applicera även i grund- och gymnasieskolan 8 även om boken främst riktar sig till lärare och studenter på högskolan).

    Här finns boken som PDF
    http://www.kth.se/vil/learninglab/plagiat/hjalp-studenterna-att-undvika-plagiering-guiding-students-away-from-plagiarism-1.49104

    SvaraRadera