torsdag 18 november 2010

Kursreflektion - Lärplattformar

Mitt första möte med en Lärplattform skedde i augusti då jag var åter i tjänst efter flera års föräldraledighet.

Min skola har en egen Lärplattform, Katedralwebben. På Katwebben (som vi kallar den) lägger lärare ut sina kurser, eleverna anmäler sig (åtminstone de flesta), det finns möjlighet att delge kursinnehåll, lektionsanteckningar, läxor,  uppgifter, länkar, resultat mm i Kurslogg, Elevlogg, Chatt osv. Elever skickar in inlämningsuppgifter via Katwebben där de går genom Urkund. Jag tycker idén med Katwebben är god, det är bra att kunna ge och få information på en sida som är skapad för lärare och elev och det är bra att kunna ge elever material samt ta emot inlämningar i Katwebben. Skönt att slippa hanterauppgifter skrivna på papper (som så lätt tappas bort...). Ett problem och en nackdel är att eleverna väldigt sällan går in på Katwebben för att kolla om där finns något nytt. Då måste jag som lärare skicka ett mejl till dem och kanske även ett sms för att säga att det finns ny information på Katwebben. Snabba meddelanden, snabb information och att nå dem i realtid är inte möjligt på Katwebben. De är aldrig där! Nej, jag har, vilket jag berättat om i tidigare inlägg, skapat en frökenFacebook med kurs/klassgrupper och i dessa når jag många elever direkt. Mycket bra.

Jag tror, att om en Lärplattform ska fungera fullt ut, så måste den vara lockande för eleverna att besöka. Att använda vår Katwebb som diskussionsforum tror jag inte på, då måste jag "tvinga" dem ut på Katwebben. Nej, för oss har FB varit ett bättre alternativ för diskussion och jag lägger även ut läxor, information och frågeställningar där. Det finns kolleger som hävdar att vi ska kämpa för att få elevern att använda Katwebben och därför inte "ge efter" och använda FB. Jag förstår deras resonemang, men med mina elever fungerar inte vår lärplattform som det var tänkt.

Inslaget med lärarinnan som beskriver hur hon arbetar med Moodle är intressant. Hon berättar att hon lägger ut kurser och kursinnehåll med läxor, uppgifter och inlämningar månader i förväg, vilket innebär att föräldrar och elever har god koll och kontroll på studierna. Fantastiskt. Ofta funderar jag på hur det skulle vara att ha en hel termins kursinnehåll planerad redan vid terminsstart. Skönt? Jodå, men på en svensk skola omöjligt. Jag vet inte hur många gånger jag fått ändra om i planeringen, tänka om och göra annorlunda för att det kommit någon annan "skolaktivitet" emellan. Det är föreningsaktiviteter, nobel-dagen, brandsäkerhetsutbildning, teaterbesök, studentmösseutprovning, höstbalsinfo, våldsföreläsning, öppet hus-planering, mässbesök...  Jag skulle gärna testa Moodle, eller annan lärplattform, för vissa moment.

Det vore intressant att veta vad era skolor har för lärplattformer, hur och till vad ni använder dem, hur de fungerar och om elevernas inställning och användning av dem. Så, berätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar