lördag 13 november 2010

Facebook i undervisningen

Har funderat vidare kring Facebook i undervisningen. Det verkar som att de flesta lärare som använder Facebook gör det i framförallt informativa syften. Man lägger ut läxor och ppminner om prov, länkar till artiklar och filmer mm som har anknytning till vad klassen/gruppen för tillfället arbetar med. Man har gjort grupper för sina olika klasser/grupper där endast eleverna/kursdeltagarna får vara med. Precis som Åsa så kanonbra beskriver på Ugglebloggen . På dela finns en grupp för lärare som använder Facebook i undervisningen. Än så länge har gruppen mest diskuterat kring hur man lägger upp grupper, elever som inte vill vara på Facebook.
Jag har också googlat på Facebook i undervisningen och får då fram länkar till danska sidor. Dessa handlar även de framförallt om hur man gör grupper osv. Vad jag söker är exempel på vad man använt Facebook-grupperna till och hur magjort. Exempel på hur elever kan använda F-grupperna till att publicera, kommunicera sinsemmelan, diskutera, kommentera, samarbeta etc. Jag har tänkt att låta eleverna i min EC1 använda Facebook till att skriva boklogg på. De har frågor att utgå ifrån då de skriver sina inlägg, ett sista datum då de måsta ha postat sitt inlägg, därefter läser de några kamraters inlägg och vi utgår ifrån detta i en grupp/klassdiskussion. Till första tillfället har jag tänkt att alla skriver ett inlägg, mest för att alla ska förstå hur man gör, men till efterföjande tillfällen kanske jag delar upp klassen så att hälften skriver inlägg och andra hälfen kommenterar och sammanfattar till diskussion. Det här blir istället för att skriva traditionell boklogg i sin skrivbok. Ett sätt som på ett helt annat sätt möjliggör ett utbyte av elevernas tankar och funderingar är när de skriver i varsin skrivbok.
Vad tror ni?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som en fin idé, men jag undrar om inte du kommer att stöta på en stor utmaning: måste inte inläggen vara väldigt korta? När man skriver kommentarerna har man större frihet, men inläggen är väl i mikro-formatet? Pröva och berätta hur det gick! Själv skulle jag skapa en blogg som alla elever fick vara författare på. Där kan man diskutera alldeles utmärkt via kommentarsfunktionen och så har man större frihet vad gäller att bearbeta texten (redigera den) och kan skriva så långa inlägg man vill - i alla fall rent tekniskt. ;-) Kanske kan det vara just meningen att eleverna ska skriva kort och koncentrerat? Det vore som sagt spännande att höra hur du gör och hur det går. Själv har jag funderat mycket över att skapa grupper på FB, men än så länge har jag inte gjort det, alla använder inte FB i de klasser jag undervisar. Istället skickar jag viktiga länkar via skolans e-post (som skolan ju anser att eleverna är skyldiga att läsa) och så lägger jag längre instruktioner och allt som ska diskuteras på olika bloggar med olika syften. Allt har dock för- och nackdelar. Det skulle vara spännande att höra om andra sätt som fungerar!

    SvaraRadera
  2. Det är precis den här typen av problem jag förmodar att jag kommer att stå inför! Känner inte till att inläggs/kommentarers längd begränsas i FB. Får kolla upp detta snarast!
    Anledningen till att jag valt FB till detta projekt är att jag inte kommit igång med Wordpress ännu, och om jag har förstått det hela rätt är Wordpress det alternativ som bäst lämpar sig för klassbloggar. Eller har jag fel?
    Jag ser detta som ett första steg mot bloggskrivande och hoppas att jag snart har Wordpress igång och kan börja arbeta med det.
    I skolans lärplattform är det möjligt att blogga, men det är ett lite "dött" verktyg, det går inte att kommentera varandras inlägg tex.
    Tack för synpunkter och tips! Jag behöver all hjälp jag kan få!

    SvaraRadera
  3. Du kan använda blogger eller wordpress.com. Båda funkar fint och de kräver ingen installation eller något webbhotell! I FB tror jag att det bara är inläggen som begränsas i längd.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. BBC Learning English har en grupp på Fejan som du kanske kan kolla på. Sidan var mycket aktiv ett tag, men nu är den helt död. Mera aktiva (men mindre kända) språksidor på FB är Livemocha (som är mest informativ) och ChinesePod (som diskuterar olika språkmoment dagligen).

    SvaraRadera