fredag 29 oktober 2010

Kursreflektion #3 - Google Docs

Nu har jag då kommit igång med Google Docs. Inte särskilt svårt, MEN - när jag importerade ett dokument från Word blev det helknasigt i Google Docs. Såg inte alls ut som i Word och gick därför inte att använda. Gjorde jag något fel? Jag importerade en tabell gjord i Word och importerad till Google Docs var där ett par extra kolumner som knasade till hela dokumentet. Hmm...

Annars tycker jag det verkar bra att kunna arbeta i samma dokument. En kollega och jag har just haft en gemensam uppsatsskrivning i våra klasser. Till bedömningen skriver vi matriser. Till nu har det alltid varit så att en av oss skrivit en matris, mejlat denna vidare till kollegor och sedan gjort eventuella ändringar. Med Google Docs kan samtliga kollegor få och ändra direkt i ett och samma dokument. Smidigt! Om det bara funkar att importera från Word, vill säga...

Ytterligare användningsområden är dåelever skriver uppsatser, arbeten etc. I stället för att med rödpenna skriva på utskrift kan jag ge feedback direkt i dokumentet, skicka tillbaks till eleven som enkelt kan bearbeta, skicka tillbaks osv. Vad skönt att slippa alla dessa first drafts och "kladdar" som så lätt tappas bort...

En nackdel som jag kan se (och som drabbade min arbetsplats i tisdags) är när nätet av någon anledning ligger nere. Vore intressant att diskutera för- och nackdelar samt möjliga användningsområden med någon som använt Google Docs under en tid. Någon?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att verktyget är toppen för att ge kommentarer på en text i själva texten, men jag har ändå gjort det en del och då har jag använt mig av röd färg så att mina kommentarer syns ... och så har jag varit noga med att även kommentera det som är bra inne i texten. På så vis kan även jättebra texter få många och långa rödmarkeringar inne i texten. Hur gör du när du kommenterar?

    SvaraRadera
  2. Jag är ny på att använda Google Docs: Fysik A-eleverna (på Komvux) fick en ordlista i optik att fylla i tillsammans. Det fungerade bra, det tyckte både jag och eleverna. Jag kunde se att en elev varit inne och skrivit, men jag kunde inte se vad var och en gjort, men det behövdes inte. (Annars får man säga att de ska skriva signatur efteråt). Efteråt kunde var och en skriva ut en komplett ordlista.

    SvaraRadera
  3. Charlotta: Jag har inte testat detta med elever ännu, men jag planerar att låta en elev me skrivsvårigheter skriva "tillsammans" med mig i Google Docs. Att jag som lärare ställer frågor, ger förslag etc för att helt enkelt få eleven att bygga på sin text.
    Förstår dina funderingar kring markeringar. Hmmm. Får återkomma till dig när jag testat i praktiken!!

    SvaraRadera
  4. Ingrid: Vad intressant om ordlista! Jag har planer på att låta några elever testa att tillsammans göra en eng/sv ordlista till 30 första sidorna i en roman de läser på engelska. För att kunna se vad varje enskild elev bidrar med kanske en signatur är en god idé.

    SvaraRadera